Recensie. Deoch en de Kralenman uit het Zuiden uit de reeks Het geheim van Ux.

06-06-2018 07:31

Het geheim van Ux

Enkele dagen geleden werd me het boek Het geheim van Ux van de schrijfster Bep Mergelsberg uit Sittard aangeboden. Of ik het wilde lezen. Een hele eer als iemand zoveel vertrouwen in je heeft. Me zoveel kennis wil toedichten. Maar vertrouwen schenken heeft ook een doel. In dit geval willen weten e...n vooral mijn gedachten erover willen weten. En die gedachten ook te aanvaarden. Meteen zat ik in conflict. Heb wel vaker recensies geschreven. Maar ik kende de schrijfster persoonlijk. Niet dat we iedere dag bij elkaar over de vloer kwamen, maar we zagen en zien ons in de wandelgangen van het literaire en culturele gebeuren. Ik had moeite met alles wat volgt; want ik wilde ook geen palfrenier zijn. Ik moest oprechtheid bewaren. Objectief zijn.

Het enige werk wat ik van Bep, deze schrijfster, ken is het kort verhaal, De nacht van Arsène Bomarzon, uit het boek Cuyperkoorts. Natuurlijk wilde ik haar boek lezen; want ik ben een lezer. Na de eerste tien pagina's wist ik dat ik met een tot nu toe onopgemerkt talent te maken had. Het boek gaat over kindermoord, marteling, onderdrukking en machtsmisbruik, maar vooral erover om er zich ook aan te ontworstelen. Het gaat over schoonheid en hoop en vergeving. Het verhaal is een afspiegeling van de maatschappij met herkenbare verwijzingen naar de verschroeide aarde van de actualiteit; maar dan in een andere, voor mij fictieve dimensie.

Het is het bewustwordingsproces van Deoch, een jonge vrouw, het hoofdpersonage, dat was bedoeld als een zoenoffer voor het kanaliseren van macht en oorlog en vooral voor vrede. Op een dag verlaat ze de stad om een slechte tijding over te brengen naar de kruidenman van Ux, die de vader was van haar geliefde. Ze doet zeven nachten over de reis. Ze ondekt waarheden, over haar eigen leven, inzichten en wendingen. Ontdekt tijdens de tocht wie haar overleden geliefde in werkelijkheid was. Uiteindelijk herkent ze hem weer in een ander personage.

Het geheim van Ux is een zeer lezenswaardige roman. Complex, maar leest toch snel weg. Een zeer verdienstelijk debuut van Limburgse bodem. Ik heb het met plezier gelezen. Er komt een grote verwondering in me op. Het is een boek dat geruisloos verschenen is. Een boek dat onterecht de media aandacht gemist heeft Waarom? Is de vraag die in me opkomt. Maakt onbekend nog steeds onbemind? Is alles van buitenaf nog steeds beter? Jammer het verdient een breder publiek.

Jack Jacobs

Verkrijgbaar in de boekhandel.