ga jij maar dichten

14-04-2017 22:28

ik herken je silhouet

op het voetpad

langs de Roode Beek

in het tegenlicht van de zon

meteen, en schuif geruisloos

in de schaduw van de bomen 

en struiken het bos in


in de beek staat je vriendin

tot kniehoogte in het water

ze heft gracieus haar hoofd  

maar drinkt gerustgesteld door


een houtduif fladdert wild op

ik ben verraden


en ik zie hoe je meteen

het bos induikt

en hoe je vriendin

in twee lichte sierlijke sprongen

de beek oversteekt

en de andere richting uit

met haar smetteloos witte

rompvlek in de lucht

naar Duitsland vlucht


ik weet, dit is nog niet gedaan

want jullie horen bij elkaar

twee vriendinnen van een jaar

vormen in de lente altijd 

een onafscheidelijk paar

en ik haal mijn camera 

langzaam en stil uit mijn jaszak


even later verlaat je op je tenen

als een ballerina die op haar hoede is

het bos en ik zie je door de lens

stil en onverwacht lang 

prachtig als de dageraad zelf

stilstaan op het Reeënpad 


ik hoor je angstig hart bonzen

maar bemerk dan dat het mijn hart is

de lens schuift ineens terug

in zijn behuizing 

de camera vertelt mij

technisch, koel en automatisch 

dat haar batterij plat is 


ik zie je nog net over de beek springen

met één gestrekte sprong


© bep mergelsberg