Deoch en de Kralenman uit het Zuiden

04-03-2018 20:27

Drie jaar heb ik aan dit verhaal gewerkt, met tussenposen van soms wel een half jaar. Ik heb drie banen, die ook de nodige aandacht vragen. Vandaar. Het verhaal begon met een krachtige inspiratie op een mistige ochtend in de Schwienswei, een grensoverschijdend waterrijk natuurgebied in het oosten van Sittard. Ik stond bij de brug, die op de cover is afgebeeld, en werd een beeld gewaar voor mijn geestesoog van Deoch in haar totale context middels al mijn zintuigen. Vanuit die inspiratie begon ik te schrijven en het verhaal ontwikkelde zich gaandeweg. Soms moest ik terug in de tekst om gedeelten te herschrijven, in te passen en soms schrapte ik hele scènes of verplaatste ik ze. Pas midden 2017 besloot ik om het verhaal uit te geven. 

Deoch verlaat op een zonnige ochtend in de voorwinter haar stad Isara Magos om in opdracht van de hoofdman, Gildas, een slechte tijding over te brengen naar Corann, de kruidenman, die op het eiland Ux woont. Deoch is een jonge vrouw van 25 winters oud en heeft nog nooit alleen gereisd. Gedurende zeven nachten zijn we getuige van de avonturen die ze onderweg beleeft en hoe haar ervaringen het inzicht in zichzelf en in haar stadsgenoten vormen. Gaandeweg de reis leert ze niet alleen haar overleden geliefde, de kralenman uit het Zuiden, beter kennen maar ook leert ze dat Marik, de esculeap van de stad, andere keuzes blijkt te maken dan ze ooit kon vermoeden.

 

Mijn boek is verkrijgbaar via https://www.boekenbent.com/shop/product_info.php?products_id=1118