Als het water aan je lippen komt

10-04-2016 11:13

 

 

Vroeg in de ochtend, op die eerste lentedag

Wandelde ik langs de oever van de vijver

Waar ik de eerste groenbelovende spriet van riet zag

En een roodgekamd waterhoentje dat vol ijver

Zijn nest bouwde in het struikgewas

Aan de overkant en volmaakt idyllisch

Lag het water helder en strak als glas

Voor mij, vol van worstelende waterlelies

 

Die zich onder water oprichten naar de zon

En pas toen. Toen pas zag ik jou. Ademloze karper

Van goud, wanhopig lucht happen in je vissenkom

Van zuurstofarm water

 

Je smekende blik die als je zachte vertederende mond

Het wateroppervlak doorkruist

Richt mijn schijnwerpers op mijn eigen laffe hond

Die in mijn zo verheven inborst huist

 

Ik zijg radeloos op mijn knieën neer

En reik je mijn vertwijfelde hand

Je laat me je koele huid strelen zonder enig verweer

Ik verklaar heldhaftig de oorlog aan mijn schaduwkant

 

`Je kunt niets doen`, roept mijn verstand rationeel

`Als je hem uit het water neemt, gaat hij zeker dood´

´Er moet zuurstof in het water´ is des gevoelens oordeel

Ik sta op en dans een domme regendans in schaamrood

 

© Bep Mergelsberg, 9 april 2016